fredag 20 februari 2009

Lätt som en plätt, men inte lika gott!

Plockade upp en utmaning, som faktiskt verkade rätt kul, hos Shabbig men chic.

Den går ut på att man ska komma på fem maträtter som man inte tycker om, hur lätt som helst!

Mald leverbiff
Det är döööö-äckligt! Hjälper inte hur mycket lingonsylt och brunsås du sätter på, det smakar ändå BLÄ! Äter hellre stekt lever (som kan varar rätt gott) än mald leverbiff. Urk.

Svartkorv
En typ av finsk blodkorv med gryn i. Denhär serverade dom ett antal gånger åt oss i lågstadiet. Tror inte det var nån som tyckte om den, smakar pyton. Min farfar, som var uppväxt under krigstiden och fått åka som krigsbarn till Sverige, sa att allt går att äta. Han var på besök hos oss en gång och mamma köpte svartkorv åt honom.
Efter det sa han att allt går att äta, föruom svartkorv.


Lutfisk
Luktar blä, ser ut som snor och smakar inte mer än kokt äggvita. Varför vill man äta dethär?
Då måste nog till och med dust smaka bättre.

Fläsk
Slemmigt, äckligt, vitt fläsk... usch! Jag äter ju nog fläskkött, men alla de äckliga, fläskiga slembitarna petar jag noggrant bort.
HE-Man tycker att fläsk är festmat och brukar köpa ett paket skivat sidfläsk att ha i frysen. När jag sen är borta nångång så festar han hejvilt med fläskstekning, frysta ärtor och soffliggande. Inte riktigt my cup of tea, om man säger så.

Kokt korv
Varför förstöra korv på det sättet?

***

Det var faktiskt lite svårare än jag först trott att hitta på äckliga maträtter. Kommer säkert att komma på massvis av ännu bättre ful-mat under dagens lopp. Måste bero på att nu när man blivit "stor" så får man ju själv välja vilken mat man lagar och äter, så då faller ju alla äckligheter bort per automatik.
Hade jag fortfarande bott hemma, eller gått i grundskolan, så hade jag antagligen kommit på minst 20 äckel-päckel-rätter till.

Men jag fick ju ihop det till fem i alla fall.
Andra saker jag inte kan förstå hur folk stoppar i sig (men som jag aldrig smakat på själv, för att jag inte vågor och för att det verkar så ÄCKLIGT) är råbiff med rått ägg, musslor och annan slemmig seafood, sushi, sniglar, sill och annan mat som i levande (eller kokt) stadie är slemmigt alt. äts i princip rått. *Blörk*

2 kommentarer:

segsliten sa...

Jag hade nog lagt till inälvsmat och mat gjort pågrishjärna. BLÄÄ
Kram ☺

Sjabbig men chic sa...

Svartkorv? Det har jag aldrig smakat.
Men halstrad råbiff det är så underbart gott så det är inte sant. Fast jag törs inte riktigt äta det längre. man kan ju få salmonella och annat skit.

Kram Lisa