tisdag 24 februari 2009

Blogg-etikett, igen

Har funderat lite kring ämnet tidigare...
Med var är egentligen god blogg-etikett? Hur är man artig och korrekt i bloggvärlden?

T.ex. när det kommer till kommentarer. Jag läser ju alla kommentarer jag får, det är ju så kul när folk lämnar en hälsning. Men tyvärr är jag lite trög på att svara...
Ibland vet man inte heller vad man ska svara.

Typ: "Vilken fin blogg du har!"

"Tack", får man svara då

"Varsågod :)"

"Jo... hm...."

Det var ju bara en typ av exempel, men ni kanske fattar vad jag menar?
Hur ska man liksom göra?

Som sagt var så läser jag ju alla kommentarer, då brukar jag ju också gå in på kommentatorens (?) egen blogg å kika runt lite. Läser några inlägg etc., vissa lägger man till i favoritlänkarna på datorn osv. Men det är ju inte alltid jag skriver nåt tillbaka. Vet inte liksom vad man ska skriva. Exempelvis kan det ju vara nån som skriver roliga inlägg, så jag går in och läser lite och så skrattar jag för mig själv.
Ska jag skriva det då?

"Oj vad kul du skriver!"... varenda gång???

Tänk om jag besöker bloggen en gång om dan och läser alla inlägg.
Ska jag skriva "Oj vad kul" en gång om dan då?
Orkar ju inte alltid fundera ut nåt kul svar, för ibland har man inget att säga heller, det var bara kul att läsa. Känns också lite onödigt att krysta ur sig nåt, bara för sakens skull. Har jag inget bra att skriva så känns det lite dumt att skriva nåt alls...
Samma sak gäller ju om det är en blogg som lägger upp fina bilder, skriver dikter, ger pysseltips eller vad som helst.

Och hör det till att man ska svara på alla kommentarer man får? Är det oartigt att inte göra det?

Hursomhelst så har jag halvt om halvt kört med stilen "Ingen nämnd, ingen glömd" när det kommer till mina kommentarer :) Men vetas bör, att var och en uppskattas!

***

Varför kan jag inte bara få en "Jag var här"-stämpel att stämpla i kommentarsfältet, istället för att skriva nåt? Så är man inte bara en anonym siffra i besöksräknaren, men jag slipper skriva nåt "bara för sakens skull".

Eller kanske ett såntdär glad-gubbe system som de hade i tullen i Kina. När man kom till disken där de kollade ens pass (efter att man blivit vägd och genomscannad) så hade de en liten möjäng med typ fem knappar på. Det var smilisar som gick från väldigt sur gubbe, till väldigt glad gubbe, så skulle man på det sättet betygssätta sin betjäning.

Kan vi inte ha sånt på bloggarna? Så slipper jag skriva "Vilken fin bild", "Skrattade högt" eller nån annan halvdålig kommentar och får bara trycka på en stor smiley istället.

***

P.S. Svar på en tidigare kommentar: Barbie är på sportlovs-semester

9 kommentarer:

Maria sa...

Tänkvärt inlägg och säkert inte det första i ämnet, lite som när mobiltelefonerna kom och alla satt med dem på restauranger mm och pratade trots att de redan hade ett fysiskt sällskap...

När du besöker mig kan du låta bli att skriva nåt men ändå skicka en kommentar, då ser jag ju att just du varit där! :)

Kram!!!

Jojo sa...

=)

Angel.Pearls sa...

Jag var här..

Jojo sa...

Kan du inte som en snäll och lydig lillasyster sy ett sånt här till mig? Tyg får du av mig och du kan komma hit o anv min symaskin, tråd, el och mönsterpapper.. För mönstret måste du klura ut själv.. Jag fixade ju koalan åt dig =)

Kolla in! Detta vill jag ha!
http://montessoribyhand.blogspot.com/2008/01/emmeline-in-dots.html

Anonym sa...

självklart är detta ok! ha en härlig dag!
kramar

segsliten sa...

☺ ♥ ☼ ♪ ♀ ♫!
Kram ☺

Anonym sa...

Ha, efter 1½ års bloggande har jag fortfarande inget svar på de där frågorna! Hur GÖR man egentligen, ja?
:)))))

Myownhome sa...

Haha, men man behöver kanske inte svara...? Eller är man oartig då..?? Jag brukar iaf inte förvänta mig svar alltid... Gör du det?
Aja, ska kiak runt lite mer hos dej. (Haha, du behöver ju inte svara om du inte vill... :P)

Alexandra sa...

Jag tycker att ett tack räcker gott och väl! Ofta säger vi tack alldeles för sällan och det betyder ofta mycket mer än vad man anar.

Så tack!