måndag 19 januari 2009

Alltså! + The Rise of HE-Man

Ibland vill jag bara spyyyyy! (fick jag rätt färg på spyttet nu?)

Dethär kanske blir ett lite "alltså"-inlägg, har jag på känn. Får se vart det barkar av...
Ett varningens ord! Om du tar illa upp av inlägget, läs det klart innan du börjar gråta/svära/skriva elaka (och välförtjänta) kommentarer åt mig! Det blir bättre mot slutet. Lovar.

Alltså, jag blir så trött på allt vitt! Varför måste det vara vitt, vitt, vitt, vitt.... i evigheters evighet? Syster nr 1 kör in hårt för den vita stilen när det kommer till inredning. Syster nr 3 (jag placerar in mig själv som god tvåa) brukar irritera sig på dethär. "Varför måste allt vara vitt?" Jag vet inte! Jag fattar det inte heller. Det är ju så tråkigt.
Och alla bloggar då, som bloggar om samma sak, "vitt", "ljuvt", "sött", "romantiskt" *bluääärgh*
Jag kallar det "lant-fjant". Vill dom inte bara spyyyyy efter ett tag? Hur orkar man vara så gullig och puttenuttig hela tiden? Och kära (inbillade?) vänner, missförstå mig rätt nu! Jag tycker faktiskt den vita, lantliga stilen kan vara väldigt fin! Den kanske inte passar mig, jag vill nog ha det lite mera modernt (jag köpte t.ex. ett svart kylskåp, just det!), men en lite detalj här och där kan ju passa bra in. Men att ha allting vitt, man ser ju inte sakerna då *blir snöblind* Och så är det så ljuvt och vita drömmar och söta kommentarer och spetsar och shabby chic........

Alltså, shabby chic är nåt av de värsta uttrycken jag vet! Och det försvenskade verbet att "shabba" (dvs. när man köper ett oskyldigt litet loppisfynd, målar det svart, sen vit och slipar det "nött"), det är ett av de fulaste orden som finns. Vet inte varför shabby chic irriterar mig så omåttligt. Det känns bara så löjligt! Lite för Martha Stewart för min smak. På tal om Martha Stewart så måste ju hon vara en av de läbbigaste mänskor som finns! Så har hon sitt lilla program är hon pysslar och påtar, fixar grejor som endast en amerikansk house-wife kan ha tid å ork att pyssla med (dvs. totalt onödigt strunt som finns till bara för att det är "chict" typ...) och tar emot en massa gäster. Men är det nån som nångång märkt hur otroligt överlägsen hon är mot sina gäster, hon verkar vara så falsk? Kan inte förstå hur hon i princip helgonförklartas, människan är ju otäck! (titta bara på henne!!!!)

Men för att återgå till det vita och lantliga. Tror det är två huvudsakliga orsaker till mitt ogillande av den vita trenden...
Den första är en person som jag under min barndom var tvungen att umgås med, kan man säga. Personen ifråga var en sån som gärna satt och pysslade med torkade blommor, spetsar, band, rosetter osv. 90-talets version av dagens lantliga inredningstrender, kan man väl säga. Ung som man var så såg man ju allting i svart och vitt, endera var du en bra människa eller så var du en dålig. Personen ifråga föll (kanske oförtjänt) direkt inom kategorin dålig. P.g.a. ett barns oförmåga att förlåta samt den icke-existerande gråskalan så tog väl sig personen aldrig ur kategorin dålig. Därför har också allting som förknippas till denna person automatisk blivit inprogramerat som "skit" i mitt huvud. (Ni som känner mig vet vem jag menar)
Orsak nummer 2 är nog det att jag är allergisk mot allt som heter "trend". Trender i sig är väl inget farligt, men när nånting blir en bauta-stor trend och man börjar uppmärksamma det i media, "alla" gör det och trenden börjar tas för given, ja.... då blir jag direkt lite "anti" mot saken i fråga. Kan inte riktigt förklara varför. Kanske det beror på en känsla av att folk följer trender bara för att "man ska", inte för att man själv vill. Trenderna tar bort den egna viljan... Jag vill inte göra som mode-/inrednings-/fritids-"experter" säger att man ska, jag vill göra som jag själv vill. Därför avstår jag från allt "trendigt", obotlig princip-grej. Exempel på såna trender (förutom den vita, lantliga trenden) är t.ex. poker, facebook och, up 'til recently, bloggar. (But even a leopard can change his shorts, som herr Pratchett brukar säga)

Och inläggets tredje; Alltså, som jag sa, missförstå mig rätt o inbillade vänner! Jag tycker era bloggar med vita inredningsfoton osv är jättefina. Ofta kan jag spendera flera timmar på att surfa runt på dom, detta tack vara systerns blogg. Jag blir inspirerad av bilderna och känner många gånger att jag själv kunde ha det lite lantligt och romantiskt hemma. Men nä.... det är nog inte min stil egentligen. Det är lite för fint, kanske jag är lite för skitig av mig för det? ;) Dessutom tror jag att jag kanske tillbringar för mycket tid med att titta på såna bloggar (jag får vit-OD), eller så finns det för många av dom?!??! Eller... så kanske jag inte har hittat in i "rätt" blogg-kretsar ännu? Finns det inredningbloggar som inte kör med den lantliga stilen? OBS! Retro är totalförbjudet också! Tål inte retro heller, då vill jag också spyyy! (Finns det nåt fulare i barnkläds-väg än illgröna plych-hängselbyxor med vita och oranga nallar på? Nä!)

Finns det bloggar som passar till mig? Inredningsbloggar som tilltalar en handarbetande eko-tönt/fantasy-geek/datanörd-wannabee/smyg-headbanger som tycker om liiiiite vitt, liiiite goth, en nypa modernt + en skvätt cigarr-rum? Kanske jag får börja läsa min egen blogg *he he* Måste börja lägga in inredningsbilder av mitt eget hus så jag har nåt att titta på *naaajs*

Nå, det var då alltså (nr 4!) dagens moraltante-I hate the World-predikning. Men om det är nån som vet av bloggar som skriver om inredning, men inte i lantlig stil, hör gärna av er! De vita bloggarna hittar jag till själv ;)

***

Så från en sak till en annan.

Gubbskrutten, vi kan kalla honom Herr Eko då, för enkelthetens skull. Ja, jag kan till och med förkorta det till HE, coolt va? HE, passar väl bra till en gubbskrutt. Varför inte ta och svänga ihop ett lite tuffare namn till smutsiga pojken (som han själv benämnde sig med imorse) på samma gång. Vi kallar honom kort och gott för HE-Man! Då blir han nog glad.

Hursomhelst. Jag och HE-Man skulle titta på film. "Jag vill ha nåt gott" sa HE-Man då. "Okej, vi kletar ihop lite gegg-klet då!" sa jag. Sagt och gjort. Efter HE-Mans tobakspaus drog vi fram kastrullerna i sann "mamma-är-borta-jag-har-inget-godis-vi-gör-kokosbollar-istället"-anda och svängde vi ihop domhär:

Tror dom kallas "Myror". Består av 1 dl socker, 1 dl sirap, 1 tsk vaniljsocker, 1 msk kakao och 100 gr smör (*he he* kom ihåg receptet utantill!). Rör ihop i en kastrull och låt koka i två minuter. Sen blandar man i passlig mängd cornflakes och pluttar ut det på en plåt.

Kanske det ät lite MMB det också, att koka sitt eget godis själv? Vet inte.... kan vara. Ohälsosamt är det i alla fall. Mådde illa efteråt *urk*

Inga kommentarer: