måndag 19 januari 2009

Inredning

Har läst inredningsbloggar halva dan. Andra halvan av dan har jag jobbat flitigt. Ringt samtal, skrivit grejs och haft informativa samtal. Känner mig riktigt duktig, för den halvan av dan.

Hursomhelst blev jag lite inspirerad av folks tjusiga inredningsbilder (ja... läs inlägget nedanför *he he*). Tänkte jag skulle sätta upp lite egna tjusiga inredningsbilder. Då är det bara ett problem. Jag har inga. Bara fula rivningsbilder. Tja, det var ju en lögn det också. Inte ens det har jag. HE-Man har rivningsbilder. Så jag kontaktade HE-Man för att få en lönsing på problemet.

Ca 3 timmar och lika många telefonsamtal senare så fick jag ett par zip-filer till min mail. Tror jag ska ta en presentation av köket till att börja med.

Såhär såg köket ut när vi köpte huset. Det var ett stugkök på ca 35 m2 med en köksinredning från ca 1954. Vi rev ut allt.



Sen rev vi ner väggarna.








Efter det rök golvet. De gamla mullbänkarna grävdes bort, ruttna golvplankor kastades etc. Sen fyllde vi på med leca-kulor i källaren och i de f.d. mullbänkarna istället.




När grundarbetet med golvet var klart fick vi äntligen bli lite konstruktiva, istället för destruktiva. Här håller vi på att isolera golvet med eko-villa innan vi lägger på nya (och gamla) golvplankor tillbaka.




Sen blev det lite en mellanvägg för att skilja på köket och vardagsrummet lite.
Då har vi också hunnit byta ut ett stort fönster mot ett lite mindre och skåla upp de gamla stockväggarna.

Och såhär blev det färdiga köket. Det är hästsko-format så det var lite svårt att få några ordentliga bilder. Men man får väl en ungefärlig uppfattning om hur det ser ut.













Ja... det har varit mycket jobb med huset. Efter fyra månaders hårt arbete, praktiskt taget dygnet runt, så flyttade vi in. Vi har i princip rivit ut allt och håller ännu på att lägga in nytt. Men på ett-årsdagen av inköpet vill jag ha det mesta klart. Skiter i om det är några lister som inte satts upp eller dörrkarmar som är omålade. Sålänge det värsta grovjobbet med isolering, skivläggning, spacklas etc. är gjort. Men för tilfället nöjer jag mig med att sova på golvet i klädskrubben ;)

***

Jag kommer inte överens med denhär bloggen. Det är skitsvårt att sätta in bilder. Dom hoppar ju lite vart dom vill. Dessutom så för varendda gång man lägger in en bild då man skrivet ett inlägg, så lägger programmet till ett extra radbyte på vartenda ställe, så efter fem bilder har man fem tomma rader mellan varenda stycke, istället för en!
*fräs*
Tycker inte om när inläggs-skrivnings rutan kan vara samma format som det färdiga blogg-inlägget. Då skulle man ju se vad man sysslar med.

Nu åker jag hem! *morr*

3 kommentarer:

Stina sa...

Vilken fint kök ni har fixat till!

Tack för ditt beök.:-) Kram

Anonym sa...

riktigt intressant bloggen din juh!
:D
Föjer me di barbie
ploten...:)
//Miita

Vero sa...

Vad snyggt köket blev. Vi är också mitt uppe i renovering och har så varit i över 3 år... Men det går sakta och säkert framåt. Nu är det övervåningen... 1 månad skall grabbens rum vara klart, sen har vi hall och dotters rum där uppe. Hoppas det går lika fort. Vi gör allting själva, så därför tar det tid. Fast "vi" var verkligen att ta i, min make gör allting själv. Jag springer bara omkring och "härskar" hahaha...

Trevlig kväll!