torsdag 28 januari 2010

Inredning i senap

Igår var jag på loppis och inhandlade en sak som inte gjorde HE-Man så värst glad.


Snygg va?
Ja, egentligen tycker jag ju själv att den är strykful, senapsgult är nog inte riktigt min färg helt enkelt. Men den kostade ju bara 15 €! Vem kan motstå ett sånt erbjudande?

Nå, misströsta icke, jag kommer inte att låta det senapsgula vidundret flytta in i vardagsrummet, inte riktigt ännu i alla fall. Först ska jag flå det och sedan fixa en ny "päls" åt det. Tänkte klä om den nämligen. Jag har klätt om två fåtöljer tidigare, betydligt mindre projekt men ack så jobbiga ändå. Hoppas jag orkar få soffan klar så att den inte lämnar som ett UFO (UnFinished Object) ute i uthusen. Men... kikade under, bakom och i soffan innan jag köpte den för att kolla att det ens är möjligt för en glad amatör som jag att klä om den. Med tanke på mina tidigare erfarenhet av dylika projekt så tror jag dethär kan vara relativt enkelt, även fast soffan är stor. Det verkade vara relativt enkelt att skruva/plocka sönder den i mindre delar vilket betyder att de tygdelar som ska sys inte är så konstiga former eller har besvärliga vinklar.

Min vision är en soffa med svart stomme (bakre ryggstödet, bottnen och armstöden) med nya, tjockare sittdynor och ryggdynor som är svarta på ena sidan och kanske svart-vita på andra sidan. Då kan man bara vända dynorna oppåner ifall man vill byta utseende på soffan. I.o.m. att det är lösa dynor i ryggen och sätet så kan jag också sy i en dragkedja i överdraget vilket gör att man lätt kan ta av och tvätta tygen ifall någon liten Dunnz kommer och skitar ner i soffan.

Varför soffbyte då? Jo, dels är våra rel. nya, rel. moderna soffor stora och klumpiga och tar upp lite onödigt mycket plats i vårt lilla vardagsrum, dessutom är de så låga att man inte slipper åt att dammsuga under dom. Ett annat problem är att korvhundens leksaker passligt ryms in under soffan, men korvhunden gör det inte, vilket resulterar i en arg, frustrerad och ledsen Korv som pillat in leksaker under soffan som han inte får bort.
Denhär soffan är lite "nättare" och tar nog inte fullt så mycket plats och så har den högre ben. Lite högre ben och mer utrymme under soffan gör ju också så att katterna har ett extra ställe som dom kan ligga och gömma sig på (och äta dammråttor?) vilket säkert kommer att bli omtyckt.

Hoppas HE-Man ändrar åsikt om senapsvidundret när det förvandlats till en smäcker.... svan?

1 kommentar:

bitte sa...

kul att du gillade tävlingen. kram