tisdag 26 januari 2010

Inredig

Jag fick en plötslig släng av inredighet. Det är väldigt länge sen jag över huvud taget har orkat tänka på nåt som har med inredning att göra över huvud taget. Kanske det var i samband med julen och allt julpyntande + ommöbleringar (så granen skulle rymmas in) etc. som jag tröttnade? Eller så kanske det var för att jag har dåligt samvete för att inget blir gjort med renoveringen? Det som ju borde planeras (inerdningsmässigt då) just nu är ju de två rummen som ännu inte är färdiga. Men onödigt att planera inredning till rum som egentligen ännu inte finns, ergo gå upp och bygg dom då!
Men det orkar man (läs jag; vi) ju inte, så då får man dåligt samvete för allt och tappar lusten.

Nu har vi (läs HE-man) dock äntligen börjat göra nåt på vinden. Igen. Hoppas denhär "byggvågen" håller i sig lite längre än den förra bara. Nå, ikväll ska jag jaga upp HE-Man på vinden igen. Då borde han få klart det han håller på med, vilket betyder att imorgon (eller egentligen i övermorgon, för jag är upptagen på onsdag) så är det min tur. Då ska jag gå upp och bygga och det blir HE-Man som får leka hemmafru där nere och koka mat ochbaka bröd och sånt. Fast om jag känner honom rätt så sticker han iväg och pilkar istället.
Väldigt orättvist.
Då får jag allt lov att påminna honom om de dagar då jag stått (och ska stå) och dammsugat, torkat golvet, städat kattlådan, lagat mat osv.

Nå, nu har jag i alla fall börjat fundera på vilka olika möbler vi skulle behöva till sovrummet (nya nattduksbord bl.a.), hur vi kunde möblera om i vardagsrummet ifall vi köpte nya soffor och en massa annat. Problemet är bara att a) få HE-Man övertygad om att vi behöver nya soffor och b) få honom övertygad om att vi behöver en sån soffa som jag vill ha.
Problem a) kan vara relativt lätt, eftersom han aldrig varit riktigt förtjust i våra nuvarande soffor. men då de gamla sofforna var ~20 år gamla och lädret på dom hade hål, så var det inte så mycket att gnälla om där liksom. De skulle ut. Sen fick det bli såna soffor som vi hade råd med helt enkelt. Problem b) kan dock bli lite svårare.
Dels för att jag själv inte vet exakt hurudan soffa jag vill ha, det enda jag vet är att jag är så otroligt trött på alla stora, fyrkantiga klöntar som finns ute på marknaden. Jag skulle vilja ha nåt lite "lättare", nåt i 60-tals stil kanske? Med lite högre ben, så att inte Dunnzen leksaker alltid rullar in under soffan, och så slipper han inte in under den för att hämta dom (=gnäll, gnäll, gnäll och jag får hämta en sopborste för att pilla ut dom igen). Ja, det andra "dels" blir då att HE-Mans drömsoffa är en stor, bullig (, ful!) sak med mekanismgrejor som tar upp lika stor plats som halva vårt vardagsrum. Två önskemål som itne riktigt går ihop, alltså.

Nä, nu fick jag bråttom! Måste gå på (tråk)möte om 10 minuter! Hade glömt bort det *hjälp*
Slut på kaffepausen!

Inga kommentarer: