torsdag 25 juni 2009

Walk-in-closet

Varför använder man så många låneord egentligen?

Kan förstå att man använder låneord ifall det inte finns något bra ord på det egna språket som beskriver samma sak. Ett exempel på det är det finska ordet muka. Ja... de som är intresserad av att veta vad det betyder kan ju slå upp det i en ordbok, för jag orkar inte försöka förklara. Det finns helt enkelt ingen bra svensk översättning på det.

Men walk-in-closet... det kan väl inte vara så svårt att översätta va? Man kan väl bara säga klädrum till exempel.
Outfit är ju också ett ord som syns överallt. Är det ingen som kan hitta på en bra översättning till det?

Ut-trimmad, till exempel, en väldigt fin direktöversättning som är väldigt beskrivande, eller..?
Äh, strunt samma, det var ju inte det som dagens inlägg skulle handla om.

Här är en bild på min och HE-Mans nya klädrum. Detdär är det man ser när man kommer in genom dörren. Längs väggen till höger har jag också två skohyllor från Ikea, att sätta mina tjusiga finskor på. Alla tre paren, typ...
Nä... nu ljög jag väl lite, jag har nog fler än tre par. Men inte så det räcker till två skohyllor. Men man måste ju planera för framtiden också!

Vi ska fixa till några hyllor också, för småkorgarna. Nu står de ju bara staplade ovanpå varandra. Men det kan vi ta senare.

Här är en lite närmare bild på bänkskiva ovanför trådkorgarna. Det är ju så himla modernt nu med texter överallt, så jag tänkte att jag kan väl inte vara sämre heller. Och nu undviker vi ju såna missöden som att HE-Man går och gräver i fel klädlåda och knycker mina linnen och sånt (det händer liksom liite för ofta! *hmm*)...

Mittemot denhär hyllanordningen så finns också rätt så stora hyllor till förvaring av lakan och sånt. Men dom orkade jag inte fota (vi har tyvärr inte endast vita lakan i egyptisk bomull/trendigt mönstrade lakan av dyrt märke så våra udda kreationer får ni INTE se).

Nu ska jag iväg och åka båt.
Hejdå!

4 kommentarer:

Helena sa...

Jag har alltid kallat det klädkammare, tycker jag passar bra, men visst låter det väl lite mer exclusivt med walk in closet.....undra bara vad skillnaden är! Låter skönt att åka båt, Skulle jag också gärna göra! Kram Helena

segsliten sa...

Snygg klädkammare ni fixat, alltid skönt med gott om plats!
Kram ☺

Fru Evelina sa...

hihi vad sött när det står His och Hers!

kram

Fisken sa...

Hmmm...NU fattar jag! Jag gjorde en sån till oss och på den står det Hers redan på dörren in... Själv får man förvara sina 8 plagg på en stol brevid sängen...typ. :-D