torsdag 30 september 2010

Mycket att tänka på

För nån vecka sen fick jag reda på att jag inte kommer att få fortsätta på mitt nuvarande jobb efter årsskiftet. Visst känns det lite, tja... ledsamt? Nog har jag ju själv haft lite tankar på ombyte under en tid. Men att få det svart på vitt är ju lite annorlunda.
Samtidigt som man nu har möjlighet att göra precis vad man vill, så måste man ju då börja fråga sig "vad vill jag?". Dessutom är ju ekonomiskt trygghet inte nåt som man gärna avsäger sig bara sådär.

Jag har flera idéer och funderingar på vad jag ska satsa på nästa år, men hur ska man veta vilken som är "den rätta"? Det säkra, men tråkiga, valet, eller risktagandet som kan leda till nåt nytt och spännande?

Tänk vad lätt om någon satt med det facit i hand, så man bara kunde fråga.
Det enklaste hade ju varit att ta den säkra vägen, men det som är "säkert" är ju inte det samma som "bäst", kanske speciellt inte då man tänker lite längra fram. Jag hade gärna satsat på risktagandet också, men det säger ju sig självt, det är ett risktagande... hur ska man våga?

Å ena sidan kan man säga att jag är ung, jag hinner göra spännande saker i framtiden. Nu ska jag koncentrera mig på att bygga en stark och säker bas. Skaffa arbetserfarenhet och betala av på huslånet. När jag har det gjort, då kan man chansa.
Å andra sidan så kan man säga att jag är ung, när har man ett bättre tillfälle att våga chansa och ta risker? Så vadå ifall det kanske går åt pipan, jag kan alltid skaffa ett nytt jobb sen. Nu satsar vi, tar risker och jobbar hårt, så kan man luta sig tillbaka och ta det lugnt när man blir äldre.

Vilket är det bästa?

Det vet man väl inte förrän man har prövat.

1 kommentar:

Sirpa sa...

God Morgon Fröken Eko!
Hoppas ni har lite bätttre där än vi här, just nu lite blött :/
Önskar dig en fin torsdag!
Kram Sirpa
Ps Jag har en liten utlottning hos mig!