onsdag 24 mars 2010

Högklassisk underhållning

Jag är sjukledig. Igen. Min "förkylning" vill inte ge med sig. Lägg också då märke till citationstecknen kring ordet "förkylning", jag är nämligen inte så säker på att det "bara" är en förkylning längre. Jag har säkert amöbor i luftvägarna eller nåt annat trevligt.

Så nu är jag hemma igen. Jag börjar vara lite trött på att sitta hemma för mig själv. Det är ju roligt dom första dagarna, men när man börjar vara inne på sin, tjaa.... nioende eller tioende sjukdag på fyra veckor så börjar det bli rätt tråkigt. För jag varken får eller orkar göra nåt kul. Solen skiner ute, men jag orkar inte gå promenad med Dunnzen, jag kan inte åka in till stan och gå på loppis, jag orkar inte baka (och vill ju inte hosta i smeten heller) etc. etc. Så då finns det inte så mycket annat att göra än att ligga i soffan och endera läsa eller glo på tv.
Idag hade jag dock tur, tv:n bjuder på HÖGklassig underhållning. Programmet heter Tvins. Nåt som låter bekant?
Jepp, jag tittar på köp-tv.

Det som erbjuds mig idag, för ynka 149 euro och 90 cent (WOW!) är en maskin av typen hushållsassistent vid namnet Bullet Express. Låter det också bekant? Jo, det är ju "storebror" till den ack så populära Magic Bullet. Nå, jag kan inte säga annat än att denhär reklamfilmen har fått mig att skratta högt fler gånger än de flesta sitcoms man ser på tv.
Det är så otroligt dåligt, stereotypt och överamerikaniserat som det kan bli. Man kan inte annat än skratta åt eländet.

Ett glatt, hyperaktivt par som bjudit in sina närmaste vänner och släktingar till en rolig kväll i köket då de glatt förevisat sin nya, nästan magiska hushållsassistent. Men! Det är INTE någon hushållsassistent, det är en "8 minuters måltidsmakare", wow! Jag vill ha en nu!
Vi har det unga paret, som tittar varandra i ögonen och nickar samtidigt som de ljudlöst mimar "wow" varenda gång hyper-paret visar en ny, otrrrrroooolig funktion på den magiska maskinen. Med i gänget finns också den stereotypt glada tjockisen som vräker i sig av den ostdrypande maten hyperparet gör (på bar 25 sekunder!). Mormor som inte kan tro sina ögon ochså den matglada pensionären som tvivelsaktigt påpekar att en äppelpaj tar MINST 30 minuter att göra och att de aldrig kommer att hinna göra en på mindre än en minut.

Statisternas, oj, ursäkta, jag menar förstås vännernas, reaktioner är så klichéiga, förutsägbara och överspelade att man inte kan göra annat än skratta.Så även om reklamfilmen kanske inte har avsedd verkan på mig så fick den ju mig i alla fall att sitta framför tv:n under hela reklamen. Men vill jag då köpa mojängen? Njaa.... Tidigare var jag, trots dåliga reklamfilmer, nog rätt så lättlurad. Man vill ju tro att det finns mackapärer som kan sköta allt jobb åt en, städa, laga mat osv. så att du har mer tid att göra roliga och viktiga saker, som att ja... exempelvis glo lite mer på tv. Men även om det nu kanske bara tar 25 sekunder att hacka alla ingredienser till en pizza, så ska ju den förbannade maskinen likväl plockas fram, plockas ihop, knivbladet/-skivan ska vändas, kanske sköljas av eller diskas mellan olika ingredienser, plockas isär, diskas och sen packas ihop i ett skåp. Så även om själva skärandet/hackandet/tärnandet tar 20 sekunder så är nog den totala tiden för förberedelse av måltiden säkert ungefär lika lång, oberoende om man använder en kniv eller en dyr pryl för 150€. I alla fall om man nu inte tänker göra industristora mängder mat förstås.
Men jag hade åtminstone en rolig stund framför tv:n!

Fröken Ekos betyg
Bullet express: 1 av 5 slarvigt skurna tomatskivor.
Reklamfilmen: 5 av 5 glada tjockisar!


Om du själv vill uppleva några minuter fyllda av häpnade ansiktsutryck, tysta wow, menande nickningar och 35-sekunders-måltider, klicka bara på bilden.

4 kommentarer:

alexandra sa...

Lycka till i tävlingen om tvålen! du hade rätt och är därmed kvalificerad :D

Njut i din trädgård sa...

Jag hoppas verkligen att du blir frisk snart.

Kram kram
cz

Maria sa...

När du tröttnar på Tvins så gå in på Ninjavideo.net. Min räddare i nöden :)

evamar sa...

Krya på dig!