torsdag 23 februari 2012

Kläder och miljö

Jag handlar inte kläder så riktigt ofta, faktiskt.
Tror att det kanske har att göra med att vi inte hade så värst mycket pengar när jag var yngre och bodde hemma, innan jag själv skaffade jobb och började tjäna egna pengar. Det där med att shoppa som tidsfördriv har helt enkelt aldrig varit nåt som jag gjort. Till en början för att det inte fanns pengar till det, men senare för att jag aldrig känt nåt behöv av det. Kanske för att bristen på pengar gjorde att jag helt enkelt inte blev uppfostrad på det sättet.

Visst tyckte man det var jobbigt då, då alla kompisar fick nya kläder, saker och de senaste "it"-prylarna titt som tätt. Men idag är jag j*vligt tacksam över min uppväxt (Tack mamma!). Jag ser det till exempel inte som en självklarhet, nästintill en mänsklig rättighet, att få åka utomlands på semester minst en gång i året. Det är lyx, som man kan unna sig ibland, OM man har råd och tid.
Extra märkbart blir kanske min inställning/uppfostran/whatever då jag tittar på Lyxfällan. Att folk kan anse att de liksom bara genom sin existens har gjort sig "förtjänt" av lyxkonsumtion, exempelvis Thailandsresan varje vår eller att alltid äga senaste modellen av bästa datormärket.
Förvisso är ju inte alla lika köpgalna som folk i Lyxfällan (tur är väl det), men nog känns det lite snedvridet ändå ibland när de räknar om sina budgetkalkyler och alltid reserverar minst 500 kr i månaden för klädinköp. Men vadå... måste man verkligen köpa nya kläder VARJE månad, tänker ju jag. Okej, det är väl kanske tänkt som att ibland behöver man en ny vinterjacka, eller ett par nya skor, som kanske kostar mer är 500 kr och den summan är egentligen bara ett slags medeltal över det man får handla kläder för per år. Men ändå. Jag tycker att 500 kr per månad är ganska mycket pengar på kläder. För har man liksom inte hela garderoben full med kläder ändå? Knappast nöter man ju upp ett par skor, en jacka och/eller en tröja varje månad?

Jag blir liksom lite förvånad, eller kanske jag bara är för naiv helt enkelt. Jag trodde ju att då man köper kläder så inhandlar man nåt som man verkligen gillar och så använder man det tills plagget är "slut". Nog kan jag ju erkänna att jag själv gjort vissa impulsköp då och då, eller att man köpt nåt som man kanske redan i inköpsskedet visste att är något av en säsongsvara och inte kommer att "duga" längre än ett halvår. Men de inköpen hör verkligen till undantagen

Jag har verkligen svårt att förstå hur någon kan tycka att det är liksom helt normalt och OK att köpa nya kläder varenda jäkla månad bara för att använda dom någon enstaka gång.
95% av kläderna jag köper så köper jag för att de passar mig, de passar min stil och jag tycker om dom. Då är deras trendighet den minst viktiga faktor, och faktiskt, om du köper nåt som verkligen är DU, då märks det liksom inte heller så mycket att plagget kanske är 2-3 år gammalt och inte av senaste snitt, för det passar ju dig och din stil ändå.
Men tydligen är det inte så som många (de allra flesta?) tänker.

Det är ju liksom inte bara en fråga om den egna ekonomin, för var och en skall ju i slutändan själv avgöra vad de anser är viktigt att sätta pengarna på. Jag kanske tycker att det är väl spenderat att spara och åka på en resa när jag har råd, andra kanske tycker att kläder, image und so veiter är jätteviktigt. Men då det kommer till tok-konsumtion så är det ju inte bara den egna plånboken som får lida. Så då blir det liksom bara så fel...

LotusEco är en affär och webbutik som säljer ekologiska kläder. Under rubriken Rättvis tillverkning på deras hemsida har den lite text och några videon som jag tycker alla borde ta sig en titt på. Det sätter saker i lite annat perspektiv tycker jag. Efter att ha sett Dokument utirfrån: Modets offer (finns tyvärr inte längre på SvtPlay, men man hittar den också på youtube), så började jag fundera ännu mer på det här vanliga kläder vs. ekologiska kläder och har bestämt mig för att i mån av möjlighet börja köpa ekologiska kläder istället för "vanliga". Speciellt viktigt tycker jag det är då det gäller barn. För förutom det som arbetarna som odlar bomull, färgar tyger etc. utsätts för, så påverkar ju alla äckliga kemikalier faktiskt oss själva som köpare. Rester av bekämpningsmedel, färger och diverse ytbehandlingskemikalier etc. finns ju kvar i kläderna, det som vi sätter närmast vår hud. Kroppens största organ som suger i sig av äckligheterna rätt in i våra kroppar. Och detta ska jag ikläda mitt barn!
Never! Hittills har jag dock köpte återanvänt till Jomsbert till ungefär 98%, men nu ska jag försöka att anstränga mig ytterligare lite mer. Återanvänt eller ekologiskt för hela slanten är målet!

Inga kommentarer: