måndag 20 februari 2012

Onödigt

Idag tog jag en tur med Räkan och Korven till postlådan. Den hade tydligen inte blivit tömd sedan i förra veckan och var tämligen välfylld. Tyvärr var det ju ungefär 70% reklam och förutom 3 dagstidningar så är väl resten räkningar. Inte så värst uppiggande.

Tidigare hade vi en "Ingen reklam tack"-lapp på postlådan, men efter att vi skaffat en ny låda så har det liksom bara inte blivit av att sätta upp en ny. Men ibland så är det ju ganska trevligt att bläddra igenom reklamtidningarna . Speciellt om vi ska in till stan och storhandla så är det ju bara bra att kolla igenom priser lite först.
Kan man inte sätta upp en lapp där det står "Endast bra reklam, tack!"?

Fast inte ens då slipper man ju undan problemet med adresserad reklam.
Tidigare brukade jag beställa saker från Yves Rocher lite nu som då. I och med det så har jag väl hamnat i något slags kundregister, så nu får jag reklambrev av dom ungefär en gång i månaden. Ni vet väl dessutom hur löjliga reklambrev YR skickar va? Sån där "tantpyssel-reklam" som jag brukar kalla det.
"Nu har du chansen att vinna en ny bil, öppna luckorna på din lott, sök fram rätt klistermärke och limma det upp-och-ner-vänt på ruta A och kryssa sedan i ruta B, så deltar du i lotteriet!" Dvs en massa extra papper, plast och allmän sk*t.

Nu är det ju så att jag inte handlar särskilt mycket från YR mer, max en beställning i året som brukar ligga på ~15€. Man tycker ju liksom att med all reklam de skickar hem till mig så skulle vinsten på mina ringa uppköp snart ätas upp och bli plus-minus-noll. Det kan ju liksom bara inte vara ekonomiskt att skicka ut sådär mycket reklam va? I alla fall inte till mig. Så nu tycker jag dom kan sluta med det. Men kanske jag själv borde få ändan ur och ta reda på hur man skriver ut sig ur deras kundregister, det kan ju knappast vara svårt...

Hursomhelst så undrar jag ändå om inte många affärer skulle kunna tjäna mer pengar på sin reklam, genom att helt enkelt minska på den... Och tänk vilken inbesparing på miljön också.

Inga kommentarer: