onsdag 18 februari 2009

Resa till Ungern?

Jag ska kanske resa till Ungern över påsk.

Hur sjutton ska jag kunna göra det utan att tappa bort mina saker eller mig själv?
Att dessutom försöka tajma in resa över påsk är ju inte så smart. Verkar vara en stor högtid där. Att jag då till på köpet ska besöka en av de mindre städerna i Ungern gör ju inte saken lättare. Inte heller att jag inte är särskilt berest.

Bäddat för katastrof?

Får se om HE-Man vill komma med. Han verkar inte vara alltför positivt inställd. Skulle nog vara trist om han inte vill följa med, men å andra sidan behöver jag inte fixa hundvakt om han stannar hemma. Både bra och dåligt, med andra ord.
Men mamma kanske kommer med istället.
Orsaken till den eventuella resan är att vi ska åka och hälsa på lillebror, som ska praktisera i Ungern i drygt två månader. Och orsaken till att jag funderat på att resa över påsk, mycket festligheter = svårt att hitta lediga hotellrum, är att man får lite "gratis" lediga dagar, så kan ma vara där lite längre... Så eftersom resan går lite ut på att hälsa på lillebror, så passar det ju rätt bra om mamma vill komma med.

Men... hur ska jag och mamma kunna resa iväg själva, utan nån annan person som får fungera som buffert? Hur ska vi ens komma oss till flygfältet i Helsingfors utan att ha livet av varandra på vägen?
Missförstå mig rätt, oftast kommer jag och mamma bra överens. Men när man börjar tjafsa, ja... då blir det verkligen tjafsigt. Kanske hela resan inte slutar med att jag tappar bort mig själv, utan att mamma tappar bort mig istället, med flit???

Kanske bäst att vi inte tar bilen till Helsinfors, utan flyger dit istället. Det går smidigare och framförallt snabbare = mindre tid till ev. tjafs.

Som sagt var, vi kan komma bra överens, men då man är lite stressad och nervös inför resan överlag, plus att man åker iväg till ett land var de inte verkar kunna så bra engelska, vi förstår inte ett ord ungerska och man har bokat allt på egen hand, ja... det kan bli rätt spänt då.
Men nu ska jag inte ta ut nåt i förskott. Vi har ju inte ens bokat nån resa än.

Bara det är ju ett äventyr i sig. Att jag ska boka in en sån resa själv, som aldrig åkt nånstans ÖHT på egen hand. Och nu är det inte bara att sätta sig på charterflyget och bli tryggt ivägslussas till playan.
Nej, vi ska till en före detta Sovjetstat, först med flyg till Budapest. Första strapatsen blir att ta sig därifrån och hinna till sitt tåg i tid. Sen åker vi tåg ut på vischan, stiger förhoppningsvis av vid rätt station och ska då ta oss från tågstationen till hotellet som vi, med lite tur, lyckats boka till rätt dag.

Hur ska det gå?

Brukar intala mig själv att flygält, tågstationer etc. är ju verkligen gjorda för folk som ska resa, byta tåg, hitta till en taxi/buss etc. Så det borde ju vara bra skyltat och lätt att hitta. Men tänk om allt står på ungerska!
Tänk om vi inte hittar nån receptionstant/guide/snäll människa som pratar engelska! Tänk om vi missar tåget! Osv. osv.

***

Ett storslaget äventyr! Främmande kulturer! Spännande möten!

Fröken Eko i Ungern

Och därifrån kom hon aldrig hem.

***

Hmmm...?

Bäst att man stannar hemma?

Nä!

Jag vill åka till Budapest! Jag vill resa med tåg över pustan (visst heter det så?)!
Hit med lite cash bara så sticker jag!

Det går säkert bra. Nog om mamma kommer med :D

***

Men allvarligt talat. Är det nån som varit i Ungern och kan ge några bra tips?
Har jag några läsare som bor i Ungern, som vill komma och ta mig i handen när jag stiger av flyget och varsamt leda mig genom äventyret?

????

Inga kommentarer: